• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

سلول های مرده پوست چیست ؟

سلول های مرده پوست چیست ؟

سلول های مرده پوست چیست ؟

در این مطلب از کلینیک آمیتیس راجع به سلول های مرده پوست، علائم و چگونگی از بین بردن آن با شما همراه خواهیم بود. 

پوست مرده به سلول های پوستی گفته می شود که بدن ما سلول های جدید را جایگزین آن می کند. بدن روزانه بین 30 تا 40 هزار سلول پوست جدید ایجاد می‌کند. 1 گردش طبیعی سلول هر 30 روز انجام می‌شود.

این فرآیند ساخت سلول‌های پوستی جدیدی است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. با این حال، گاهی اوقات، سلول‌های مرده پوست به طور طبیعی از بین نمی‌روند. وقتی این اتفاق می‌افتد، این سلول‌های مرده جمع شده باعث ایجاد پوستی کدر و پوسته پوسته خواهند شد. درک دلایل این امر می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.

بیاموزید که چگونه گردش خون و ایجاد پوست جدید، می‌تواند به از بین بردن آکنه کمک کند!

علائم پوست مرده

سلول‌های مرده پوست 18 تا 23 لایه اول پوست شما را تشکیل می‌دهند. اگر این سلول‌های مرده پوست به درستی از بین نروند، ممکن است علائمی مانند پوست مات و خشک داشته باشید. علائم دیگر عبارتند از:
• خارش
• پوستی کدر
• جوش و آکنه
• پوستی ضخیم و خشن
• پوست خشک و پوسته پوسته

دلایل تجمع سلول های مرده پوست چیست ؟

در طی فرآیند عادی زدایی، سلول‌های پوستی جدید در عمق لایه اپیدرمی پوست تشکیل می‌شوند و سپس به سطح بالا می‌روند. این سلول‌های جدید، سلول‌های مرده را جابجا می‌کنند و باعث جدا شدن و جایگزینی پوست جدید می‌شوند. وقتی این روند کند و یا قطع می‌شود، سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست جمع می‌شوند.

دلایل تجمع سلول های مرده پوست چیست ؟

کمبود آب بدن

هنگامی که کمبود آب دارید، پوست شما نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز را تامین کند. این منجر به خشکی پوست می‌شود که می‌تواند پوست شما را کنده و تحریک کند.

افزایش سن

با افزایش سن، لایه اپیدرم نازک شده و سرعت چرخش سلول‌های پوستی ما کند می‌شود. این مورد در خانم‌ها و روی صورت و گردن بیشتر دیده می‌شود. نوزادان و کودکان خردسال این درخشش جوانی را دارند، زیرا سرعت گردش سلول آنها بسیار سریع است. این به این دلیل است که آنها سریع رشد می‌کنند. میزان گردش سلول در یک کودک خردسال تقریباً دو برابر یک بزرگسال مسن است. در حقیقت، بیشتر بزرگسالان بالای 65 سال حداقل یک بیماری پوستی دارند.

بی توجهی به تمیزی پوست

تمیز کردن منظم پوست به شما کمک می‌کند سلول‌های مرده پوست را که آماده هستند، از بین ببرید. اگر چندین شب متوالی شستن صورت خود را از دست دهید، می‌تواند منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی شود. همچنین باعث بروز جوش‌های پوستی و ایجاد حالت کدر شود.

بیماری‌های اساسی پوست

اگر تجمع سلول‌های مرده پوست بدتر شد با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای پوست باشد. اگزما یک بیماری التهابی پوست است که باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار در بدن می‌شود. اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، در کودکان بیشتر دیده می‌شود و تصور می‌شود که ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه‌های ضخیم در سلول‌های مرده پوست می‌شود. همچنین ممکن است ضایعات و قرمزی تحریک کننده‌ای را مشاهده کنید. اگرچه پسوریازیس به طور کامل قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را به خوبی مدیریت کرد. برای تهیه یک برنامه با متخصص پوست در مورد علائم خود صحبت کنید.

قرار گرفتن در معرض هوا و آفتاب

قرار گرفتن در معرض آفتاب پیری پوست و مرگ سلولی را تسریع می‌کند. با گذشت زمان، این آسیب به پوست می‌تواند منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست در سطح شود. آسیب خورشید همچنین منجر به علائم زودرس پیری مانند: چین و چروک، لکه‌های پیری و افتادگی پوست می‌شود.

چگونه می‌توان از تجمع سلول های مرده جلوگیری کرد !

ما به هیچ وجه نمی‌توانیم از سلول‌های مرده پوست جلوگیری کنیم، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا به طور منظم روند طبیعی داشته باشند:

سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن باعث پیری پوست و مرگ سلول می‌شود

در معرض آفتاب ایمن باشید: با انجام اقدامات ساده برای محافظت از پوست در برابر آفتاب می‌توانید پوست را تازه و صاف نگه دارید. در هر زمان که وقت خود را در فضای باز می‌گذرانید از ضد آفتاب استفاده کنید و در صورت امکان می‌توانید از کلاه لبه پهن استفاده کنید.

پوست را به آرامی تمیز کنید: صورت خود را مرتب بشویید تا سلول های مرده پوست پاک شود. از حرکات و محصولات ملایم استفاده کنید تا پوست شما را آزار ندهد

رژیم غذایی سالم داشته باشید: میوه‌ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان را برای درخشش پوست خود انتخاب کنید. کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند تمایل به کاهش رنگ پوست دارند

روش مقابله با ایجاد سلول های مرده پوست چیست ؟

بهترین راه برای مقابله با تجمع پوست مرده، ملاقات با یک متخصص پوست است که می‌تواند شرایط را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی شخصی ارائه دهد. قبل از قرار ملاقات، کمی وقت بگذارید و سوالات خود را با پزشک خود یادداشت کنید. ارائه دهنده خدمات شما به احتمال زیاد در مورد مدت زمان تجمع سلول های مرده پوست و درمان‌هایی که در گذشته انجام داده اید از شما سوالاتی می‌پرسد. پزشک پوست شما را معاینه می‌کند و به احتمال زیاد با مشاهده می‌تواند مشکل آن را تشخیص دهد.

بازسازی سلول های مرده پوست

برخی محصولات مانند کرم‌های رتینوئید می‌توانند پوست شما را حساس و مستعد لایه برداری کنند. تلاش برای لایه برداری پس از استفاده از این محصولات، ممکن است منجر به تحریک شود.

نوع پوست خود را بشناسید !

سلول های مرده پوست می‌توانند پوست شما را خشک نشان دهند، اما هر نوع پوستی می‌تواند سلول های مرده پوست را جمع کند. دانستن نوع پوست به شما کمک می‌کند درمان درستی برای سلول های مرده پوست انجام دهید.

بازسازی سلول های مرده پوست

لایه برداری پوست

از بین بردن سلول های مرده پوست در خانه با خیال راحت امکان پذیر است. فقط مطمئن شوید که یک روش لایه‌برداری ملایم را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید.

لایه برداری دستی

در لایه برداری دستی از ابزاری مانند برس خشک یا به راحتی حوله برای شستشو و از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده می‌شود. اسکراب می‌تواند برای کسانی که پوست بسیار چرب یا ضخیمی دارند عالی باشد. پس از پاکسازی پوست، دست یا برس را به آرامی با حرکات دورانی کوچک روی پوست خود بمالید. بعد از اتمام کار، لوسیون یا مرطوب کننده بزنید.

لایه برداری شیمیایی

در لایه برداری شیمیایی از محصولات برای حل سلول‌های مرده پوست از سطح پوست استفاده می‌شود. مواد شیمیایی مانند آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و یکدست کردن رنگدانه‌های پوست کمک می‌کنند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، اکثر اسکراب‌ها احتمالاً برای شما بسیار نامناسب هستند. یک ماده شیمیایی ملایم انتخاب کنید.

آلفا هیدروکسی اسیدها معمولاً به صورت کرم یا لوسیون در دسترس هستند و اغلب حاوی گلیکولیک، لاکتیک یا اسید سیتریک هستند. AHA میتواند پوست را لایه برداری کند و به یکدست شدن رنگ پوست و کاهش لکههای تیره کمک کند. اسیدهای پلی هیدروکسی همان مزایای غیر تحریک کننده را دارند و برای کسانی که پوست حساس دارند گزینه مناسبی است.

اسیدهای هیدروکسی بتا که به عنوان اسید سالیسیلیک نیز شناخته می‌شود، سلول های مرده پوست را از بین می‌برد و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. آنها همچنین برای درمان آکنه استفاده می‌شوند. این محصولات ممکن است کمتر از AHA تحریک کنند. هنگام استفاده از اسکراب شیمیایی، به مدت حدود 30 ثانیه از یک حرکت دایره‌ای آرام استفاده کنید و سپس با آب گرم بشویید. از آب گرم یا سرد خودداری کنید زیرا باعث تحریک پوست می‌شود.

نکات لایه برداری

بعد از لایه برداری، رطوبت برای جلوگیری از خشک شدن پوست مهم است. به دنبال یک مرطوب کننده ملایم برای استفاده در هر بار لایه برداری باشید و اگر بیرون می‌روید حتما ضد آفتاب بزنید. پس از پاکسازی سلولهای مرده پوست، پوست جدید نسبت به نور خورشید حساسیت بیشتری پیدا کرده و به راحتی می‌سوزد.

هنگام انتخاب یک روش لایه برداری، از تمام محصولاتی که دارای ذرات بزرگ مانند: نمک، شکر، دانه‌ها یا پوسته‌های مغز هستند، خودداری کنید. آنها برای از بین بردن سلول های مرده پوست طراحی شده‌اند. اما این ذرات بزرگ می‌توانند باعث ایجاد پارگی ریز در پوست شوند. که گاها منجر به خشکی، تحریک و احتمالاً حتی عفونت می‌شوند.

اگر شک دارید که در حال حاضر به عفونت پوستی یا جوش آکنه مبتلا هستید، فعلاً روش‌های لایه برداری را متوقف کنید.
طبیعی است که بدن ما به طور مداوم سلولهای مرده پوست را ریخته و سلول های جدید را جایگزین آنها کند. وقتی سلول های مرده پوست به درستی جدا نشوند، ممکن است پوست خشک و پوسته پوسته‌ای برای شما باقی بماند. تکنیک‌های لایه برداری ملایم می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بیرون آوردن پوست روشن و سالم کمک کند. متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس نوع پوست و نیازهای شما، برنامه‌ای مناسب برای شما تعیین کند.

4.7/5 - (54 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *