• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

پیاز مو چیست و چه رنگی است ؟

پیاز مو چیست و چه رنگی است ؟

فهرست مطالب

در مقاله زیر، در رابطه با پیاز مو چیست و چه رنگی است ؟ توضیح داده‌ایم، تا افراد بتوانند تصورات درستی از ساختار مو و رنگ آن داشته باشند؛ به این ترتیب بسیاری می‌توانند برای مشکلات ریزش موی خود به درستی تصمیم بگیرند یا هنگام کاشت مو اطلاعات لازم را داشته باشند. مو از یک ساختار ساده تشکیل شده است با این حال ساختمان مو دارای عملکردهای مهمی‌ست؛ موی سر ما از یک پروتئین محکم به نام کراتین تشکیل شده که به وسیله یک ماده به نام فولیکول در داخل پوست سر قرار گرفته است.

پیاز مو چیست ؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی یک شاخه از موی خود را بیرون می‌کشید، این مو همراه با ریشه آن که به شکل یک تورم در انتهای مو است، از پوست سر خارج شود، به این تورم پیاز مو گفته می‌شود. بالاتر از قسمت غلاف قرار دارد که محل رویش یک مو است. این پیاز، پایه فولیکول موهای سر را تشکیل می‌دهد. تقسیم سلول‌های زنده برای تشکیل ساقه مو در پیاز مو اتفاق می‌افتد و تغذیه آن از طریق رگ‌های خونی انجام می‌شود؛ در این میان رگ‌های خونی، هورمون‌های مربوط به رشد و اصلاح آن را به پیاز مو منتقل می‌کنند.

اندازه پیاز مو با مرحله رشد آن تطابق دارد، هنگامی که سن یک مو بالا می‌رود پیاز آن هم کوچکتر می‌شود، بنابراین موهایی که در اثر ریزش از سر جدا می‌شوند، معمولا دارای پیاز بسیار کوچکتری نسبت به موهای در حال رشد هستند. موهایی که در اثر شانه زدن یا دوش گرفتن ریزش پیدا می‌کنند، پیاز قوی ندارند. پاره شدن این بخش باعث بزرگ و متورم شدن فولیکول مو می‌شود در این حالت پیاز یک حالت ژلاتینی و نرم پیدا می‌کند. بیرون کشیدن مو همراه با ریشه باعث آسیب به فولیکول مو می‌شود، ولی بعد از آن فولیکول موی تازه‌ای را تولید می‌نماید.

رشد مو در افراد مختلف با هم متفاوت است، به طور متوسط این رشد می‌تواند تقریبا نیم اینچ در ماه باشد. رنگدانه‌های ملانین که در فولیکول مو وجود دارند، رنگ مو را ایجاد می‌کنند که با افزایش سن افراد، سلول‌های رنگدانه‌ای میمیرند و رنگ خاکستری بر موها غالب می‌شود.

مراحل رشد پیاز مو چیست ؟

پیاز مو چه رنگی است ؟

در رشد و رنگ پیاز مو از عوامل تاثیر گذار می‌توان به فولیکول مو اشاره کرد که افراد با نژادهای متفاوت و رنگ پوست مختلف سیاه، سفید، زرد پوست و همچنین نوع رنگ موها از جمله موهای سیاه و بلوند و غیره … دارای فولیکول متفاوت مو هستند. آیا وقتی یک مو با پیاز سفید یا سیاه از سر خارج می‌شود به معنای این است که این مو دیگر رشد نمی‌کند ؟

بنابراین باید بدانید که جدا شدن مو با ریشه سفید یا سیاه به معنای توقف رشد مو نیست. در واقع باید توجه داشته باشیم که ریزش مو در کدام مرحله از رشد مو اتفاق می‌افتد که با توجه به آن رنگ پیاز مو سفید یا سیاه باشد. اگر مو در مراحل آخر آناژن باشد، خروج مو از پوست سر با پیاز رنگ مشکی همراه است، ولی ریزش مو در مرحله تلوژن با پیاز سفید رنگ همراه است.

نقش فولیکول در رنگ پیاز مو چیست ؟

باید توجه کرد که فولیکول مو از سلول‌های پوستی تشکیل شده‌اند که پیاز مو و رنگ پیاز مو را ساخته و بعد از این مرحله نیز باعث تشکیل ریشه مو می‌شوند. از طریق برجستگی‌های کوچک و ر یزی به نام پستانک که از خون تغذیه می‌شوند، مواد مورد نیاز را برای رشد موها دریافت می‌کنند. در واقع فولیکول مو از بخش‌های متفاوتی تحت عنوان epithelial (اپیتلیال) و mesenchymal (مزان شیمال) تشکیل شده است.

این دو بخش تفاوت اساسی با یکدیگر داشته و به این ترتیب بخش‌های بالایی مو را می‌سازند. به این نکته توجه کنید که بخش‌های پایینی که پیاز مو را به وجود می‌آورند، نقش مهمی در ساختار مو دارند؛ در این بخش ملانوسیت‌ها قرار داشته و وظیفه مهم یعنی تولید رنگ دانه‌های مو را دارند و در مرحله بعدی رنگ دانه‌ها به سلول‌های تار مو انتقال می‌یابند. سپس این رنگ دانه‌ها به سلول‌های اصلی تار مو انتقال می‌یابند.

پیاز سیاه انتهای مو نشانه چیست ؟

مراحل رشد پیاز مو چیست ؟

رشد مو دارای سه مرحله: آناژن، کاتاژن و تلوژن است که در هر مرحله اتفاقاتی پیش می‌آید؛ مراقبت از مو به طور صحیح موجب تقویت و تسریع در روند رشد خواهد شد. 

آناژن: مرحله‌ایست که رشد مو فعال است و موهای قدیمی کنده می‌شوند تا موهای جدید جایگزین شوند؛ رشد یک تار مو در این مرحله ممکن است تا شش سال هم طول بکشد.

کاتاژن: در این فاز رشد مو متوقف شده است و مو وارد مرحله چوبی شدن می‌شود؛ این مرحله کوتاه است و چند هفته طول می‌کشد در این مرحله رشد موی جدید وجود ندارد.

تلوژن: در این مرحله مو وارد دوره استراحت شده است که معمولا بین دو تا سه ماه طول می‌کشد؛ موهای قدیمی در اثر تحریک‌هایی مانند: دوش گرفتن ریزش پیدا می‌کنند و موهای جدید از داخل پیاز مو رشد می‌نمایند.

پیاز سیاه انتهای مو نشانه چیست ؟

خارج شدن مو با پیاز سیاه در انتهای آن، نشانه این است که پیازهای مو در مرحله نهایی رشد قرار دارند و دارای یک پیاز از جنس کراتینه در نوک ریشه مو هستند؛ این پیاز سیاه رنگ که جزئی از ساختمان مو به حساب می‌آید، مو را در داخل فولیکول محکم نگه می‌دارد تا زمانی که مو کنده شود و چرخه رشد مو از اول آغاز گردد. شاید برای شما هم پیش آمده است که موهای سرتان با ریشه سفید رنگ در انتها ریزش می‌کنند، توجه داشته باشید که ریزش مو با پیاز سفید رنگ به معنای از دست رفت مو به طور کامل نیست، بلکه مو در مرحله تلوژن از سر جدا شده است و ریشه مو برای تولید یک موی جدید آمادگی پیدا می‌کند. 

3.5/5 - (70 امتیاز)

8 دیدگاه

  • فروزان, 18 شهریور, 1400 @ 8:21 ب.ظ پاسخ

    من چهل سالمه وحدود14 یا15 سال میشه که ریزش موه دارم جلوموهام خیلی خالی شده دکترهم زیادرفتم ولی فایده ای نداشت و حالاموهام باریش های سفیدمیادبیرون و من همش استریس دارم که نکنه دیگه موهای من درنیاد همینطوری ادامه پیداکنه واین منوخیلی اذیت میکنه لطفان یه راه نمای راحلی اگه داریدممنون میشم وقتتون بخیر

    • ستاره باقر, 4 مهر, 1400 @ 7:29 ق.ظ پاسخ

      سلام وقت بخیر
      دوست گرامی لطفا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کلینیک آمیتیس بهرمند شوید
      با تشکر

      • پرویز, 26 مهر, 1400 @ 7:19 ب.ظ پاسخ

        سلام من موهام زیاد به خارش و ریزش شدید روبرو شدم الآن موهام ۲جاه به مثل سکه موهام رفته است ریزش سکه ای و دکتر رفتم گفت از استرس است دارو داد دارو دارم استفاده میکنم ولی خارش موهام زیاد شده و ریزش موهام از سرتاسرم شدید شده ولی سکه ای نیست لطفاً کسی می دونه رهنمایی ام کنه

        • ستاره باقر, 2 بهمن, 1400 @ 5:05 ق.ظ پاسخ

          سلام دوست عزیز
          می‌تونید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید
          https://drizadfar.com/contact
          یا اینکه شماره تماستون رو برای ما ارسال کنید تا مشاور ما با شما تماس بگیرن

  • لیلا مقیمی, 20 آبان, 1400 @ 5:59 ب.ظ پاسخ

    سلام من ۳۰ سالمه الان یکسال بیشتر هست که ریزش مو دارم یه مدت کوتاه خوب شد ولی دوباره ریزشش وحشتناک زیاد شده طوری که قسمت راست سرم خالی تر از قسمت چپ شده البته ویتامین دی بدنم خیلی پایینه ۱۵ هست
    ویتامین ۵۰۰۰۰ ماهی یکی میخورم ،دوروزه ک قرصهای ویتامین ای ، زینک و ب کمپلکس هم گرفتم مصرف میکنم میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

    • ستاره باقر, 2 بهمن, 1400 @ 5:11 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      جای نگرانی نیست
      می‌تونید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید
      https://drizadfar.com/contact
      یا شماره تماستون رو برای ما ارسال کنید تا مشاور ما با شما در تماس باشن

  • حسین, 4 دی, 1400 @ 8:38 ب.ظ پاسخ

    من به کمک شماه نیاز دارم آیا میتونید کمک کنید شماره 09382247670 در مورد کاشت مو مزاحمتون میشم

    • ستاره باقر, 2 بهمن, 1400 @ 5:02 ق.ظ پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله در خدمتتون هستیم
      مشاور ما با شما در تماس خواهند بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *