• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

با آناتومی و ساختمان پوست آشنا شوید!

با آناتومی و ساختمان پوست آشنا شوید!

ساختمان پوست بزرگترین اندام بدن انسان است و تقریباً 8٪ از وزن کل بدن را تشکیل می‌دهد. این یک ساختار جهانی با طیف گسترده بوده و ترکیب دقیق آن در مناطق مختلف سطح بدن متفاوت است. در این مقاله از کلینیک آمیتیس ما به عملکرد، ساختار ناخالص و فراساختار پوست خواهیم پرداخت.

عملکردهای پوست

پوست مانع قابل توجهی بین محیط خارجی و محتوای داخلی بدن ایجاد می‌کند. از آسیب فیزیکی، شیمیایی، اسمزی، حرارتی و اشعه ماورا بنفش و حمله میکروبی محافظت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم دمای بدن
ارتباطات روان جنسی
نقش در سنتز ویتامین D
اندام حسی اساسی برای لمس دما، درد و سایر محرک‌ها

ساختار ناخالص پوست

ترکیب پوست در سطح بدن متفاوت است. پوست می‌تواند نازک، مویی، کرکی یا برهنه باشد. پوست برهنه پوست ضخیمی است که در کف دست، کف پا و سطوح خم کننده انگشتان وجود دارد و فاقد مو است. 

در سراسر بدن، ساختمان پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است:
اپیدرم، درم،‌هایپودرم. اکنون با جزئیات بیشتری به این توضیح درباره این لایه‌ها خواهیم پرداخت.

اپیدرم در ساختمان پوست !

اپیدرم سطحی‌ترین لایه در ساختمان پوست است و عمدتا توسط لایه‌هایی از کراتینوسیت‌ها که تحت بلوغ انتهایی قرار دارند، ایجاد می‌شود. این شامل افزایش تولید کراتین و مهاجرت به سمت سطح خارجی است. همچنین چندین سلول غیر کراتینوسیت وجود دارد که در اپیدرم ساکن هستند که عبارتند از:

ملانوسیت‌ها : که مسئول تولید ملانین و تشکیل رنگدانه‌ها هستند.

توجه – تولید ملانین در افرادی با پوست تیره بیشتر است، نه تعداد ملانوسیت.

سلول‌های دندریتیک ارائه دهنده آنتی ژن
سلول‌های مرکل گیرنده‌های مکانیکی حسی

لایه های اپیدرم پوست

اپیدرم را می‌توان به لایه‌های کراتینوسیت تقسیم کرد. این نشان دهنده تغییر ساختار و خصوصیات آنها هنگام مهاجرت به سطح است. از عمیق‌ترین تا سطحی‌ترین این لایه‌ها عبارتند از:

لایه بازال :

در این لایه میتوز سلولهای کراتینوسیت رخ می‌دهد.

استراتوم اسپینوزوم (لایه سلول خاردار) :

کراتینوسیت‌ها با اتصالات محکم بین سلولی به نام دسموزوم‌ها به هم متصل می‌شوند.

لایه گرانولوزوم (لایه گرانول) :

سلول‌ها لیپیدها و سایر مولکول‌های ضد آب در این لایه ترشح می‌شوند.

استراتوم لوسیدوم :

سلول‌ها هسته‌های خود را از دست می دهند و به طور چشمگیری تولید کراتین را افزایش می دهند. (فقط در پوست ضخیم یافت یعنی: کف دست، کف پا یافت می‌شود)

لایه شاخی :

سلول‌ها تمام اندامک‌ها را از دست می‌دهند و به تولید کراتین ادامه می‌دهند. معمولاً بین 30-40 روز طول می‌کشد تا کراتینوسیت از لایه پایه به لایه شاخی منتقل شود.

لایه های اپیدرم پوست

درم در ساختمان پوست !

درم لایه داخلی ساختمان پوست را تشکیل می‌دهد و بسیار ضخیم‌تر از اپیدرم (1-5 میلی‌متر) است. درم فقط دو لایه دارد که کمتر از لایه‌های اپیدرم تعریف شده است. آنها لایه پاپیلاری سطحی و لایه مشبک عمیق‌تری هستند. لایه مشبک به طور قابل توجهی ضخیم‌تر است و دارای دسته‌های ضخیم‌تری از الیاف کلاژن است که دوام بیشتری را ایجاد می‌کند.

• حفاظت
• تأمین تغذیه اپیدرم
• نقش مهمی در ترمیم زخم دارد
• بالشتک سازی ساختارهای عمیق‌تر از آسیب مکانیکی

شبکه بافت همبند بهم پیوسته که جز بخش اصلی آن است در کلاژن، به همراه مقداری الاستین، تشکیل شده است. چندین سلول تخصصی (سل‌ها و فیبروبلاست‌ها) و ساختارها (رگ‌های خونی، لنفاوی، غدد عرق و اعصاب) در داخل درم پراکنده شده‌اند.
زائده‌های اپیدرمی نیز در داخل درم یا لایه‌های زیر پوستی قرار دارند، اما با سطح پوست متصل می‌شوند.

لایه های درم پوست

درم از دو لایه تشکیل شده است:
درم پاپیلاری سطحی تر
درم مشبک عمیق تر

درم پاپیلاری لایه نازک‌تری است که از بافت پیوندی سست و حاوی مویرگ‌ها، الیاف الاستیک و مقداری کلاژن تشکیل شده است. درم مشبک از یک لایه ضخیم‌تر از بافت همبند متراکم حاوی رگ‌های خونی بزرگتر، الیاف الاستیک به هم پیوسته و بسته‌های کلاژن ضخیم‌تری تشکیل شده است. همچنین حاوی فیبروبلاست، سلول‌های ماست، انتهای عصب، لنفاوی و ضمایم اپیدرمی است. در اطراف این ساختارها یک ژل چسبناک وجود دارد که:

اجازه می‌دهد مواد مغذی، هورمون‌ها و مواد زائد از طریق درم عبور کنند.
روغنکاری بین شبکه‌های کلاژن و الیاف الاستیک را فراهم می‌کند.
به درم اجازه می دهد تا به عنوان یک کمک فنر عمل کند.

سلول‌ها و ساختارهای پوستی تخصصی

فیبروبلاست

فیبروبلاست نوع اصلی سلول درم است و عملکرد اصلی آن سنتز کلاژن، الاستین و ژل چسبناک داخل درم است.

کلاژن

کلاژن که به پوست مقاومت می‌دهد و 70٪ از درم را تشکیل می‌دهد و به طور مداوم تجزیه و جایگزین می‌شود.

الیاف الاستین

الیاف الاستین به پوست قابلیت ارتجاعی می‌بخشد. با این وجود هر دو تحت تأثیر افزایش سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرند که منجر به افتادگی و کشیدگی پوست با افزایش سن فرد می‌شود و یا در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرد.

ماست سل‌ ها

ماست سل‌ ها حاوی دانه‌هایی از مواد شیمیایی وازوآکتیو (اصلی‌ترین آنها هیستامین است) است. آنها در تعدیل پاسخ‌های ایمنی و التهابی در پوست نقش دارند.

رگ‌های خونی درم یک شبکه پیچیده را تشکیل می دهند و نقش مهمی در تنظیم مجدد دما دارند. این کشتی‌ها را می توان به دو شبکه مجزا تقسیم کرد:

شبکه سطحی : متشکل از آرتریول‌ها و ونول‌های بهم پیوسته که در نزدیکی مرز اپیدرم قرار دارند و در اطراف ساختار درم قرار دارد ، شبکه سطحی اکسیژن و مواد مغذی سلول‌ها را تأمین می کند.

شبکه عمیق : در مرز با لایه زیر جلدی عمیق‌تر دیده می‌شود ، عروق آن مهم‌تر از عروق موجود در شبکه سطحی هستند و به صورت عمودی به شبکه سطحی متصل می‌شوند.

تخلیه لنفاوی پوست مهم است ، عملکرد اصلی حفظ پروتئین‌های پلاسما و پاک کردن مواد خارجی ، مواد آنتی ژنیک و باکتری است.

لایه های درم پوست

حدود 1 میلیون رشته عصبی به پوست خدمت می‌کنند. درک حسی از یک عملکرد محافظتی و اجتماعی- جنسی بسیار مهم برخوردار است. انتهای عصب حسی رایگان در درم و همچنین اپیدرم (سلولهای مرکل) یافت می شوند و درد ، خارش و دما را تشخیص می دهند. گیرنده‌های تخصصی نیز وجود دارد – پیکرهای پاکیین – که فشار و لرزش را تشخیص می دهند. و اجساد مایسنر که به لمس حساس هستند. اعصاب خودکار رگ‌های خونی و غدد عرق و عضلات اركتور پیلی (متصل به مو) را تأمین می كنند.

انواع سلول‌ها و ساختارهای زیر را می‌توان در درم یافت:

فیبروبلاست‌ها – این سلول‌ها ماتریکس خارج سلولی را تشکیل می دهند که عمدتا از کلاژن و الاستین تشکیل شده است.
ماست سل‌ها سلول‌هایی هستند که حاوی دانه‌های هیستامین سیستم ایمنی ذاتی هستند.
رگ‌های خونی و اعصاب حسی پوستی
زائده‌های پوستی – به عنوان مثال فولیکول‌های مو ، ناخن‌ها ، غدد سباسه و عرق. اگرچه در درم وجود دارد ، اما این ساختارها از اپیدرم گرفته شده اند که در طی رشد به داخل درم می ریزند.

فولیکول‌های مو و غدد چربی

فولیکول‌های مو و غدد چربی با هم ترکیب می شوند و یک واحد پیلاسابکوز را تشکیل می دهند – که فقط در پوست هیرسوت یافت می شود.
غدد چربی ترشحات غده ای خود را از طریق مکانیزم هولوکرین در محور فولیکول مو آزاد می کنند. فولیکول مو توسط عضله ای که منقبض می شود تا فولیکول را به حالت ایستاده منقبض کند ، به آرکتورور متصل می شود.

غدد عرق

دو نوع اصلی غدد عرق وجود دارد:

غدد اكرین – غدد اصلی عرق بدن انسان. آنها ماده ای شفاف و بدون بو منتشر می کنند که عمدتا از کلرید سدیم و آب تشکیل شده است – که در تنظیم مجدد حرارت نقش دارد.

غدد آپوکرین – غدد عرق بزرگتر که در ناحیه زیر بغل و دستگاه تناسلی قرار دارند. این محصولات غده آپوکرین می توانند توسط میکروب‌های پوست تجزیه شده و بوی بدن تولید کنند.

درم به لایه پاپیلاری و شبکه‌ای تقسیم می شود.

هایپودرما

هایپودرم لایه زیر پوستی است که در زیر درم قرار دارد. تا حد زیادی از چربی تشکیل شده است. این پشتیبانی اصلی ساختاری برای پوست و همچنین عایق بندی بدن از سرما و کمک به جذب شوک است. با عروق خونی و اعصاب در هم آمیخته است. این لایه از پوست دارای بافت عمده چربی است و به همین دلیل بسته به میزان موجود در بافت چربی می‌تواند از نظر اندازه در افراد متفاوت باشد. 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *