• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

علل ریزش موهای ابرو چیست و چگونه اتفاق می افتد ؟

علل ریزش موهای ابرو چیست ؟

مانند موهای روی سر، ابروها نیز نازک می‌شوند یا رشدشان متوقف می‌شود. ممکن است به هر دلیلی این مشکل را تجربه کنید. در این مبحث از کلینیک آمیتیس با ما همراه باشید تا با علل ریزش موهای ابرو آشنا شوید.

علت ریزش موهای ابرو

اگر یک یا هر دو ابرو نازک شده باشد، ممکن است به دلیل عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش فعال بودن سیستم ایمنی باشد. کمبودهای تغذیه‌ای ، آسیب‌های جسمی یا استرس عاطفی نیز می‌تواندباعث کم شدن ابروها شود. با محدود کردن علت، شما و پزشکتان می‌توانید درمان مناسب را برای کمک به جلوگیری، یا به حداقل رساندن ریزش موهای ابرو پیدا کنید.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است . سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن شما را به عنوان دشمن می‌شناسد و به آن حمله می‌کند. آلوپسی آره‌آتا فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد که موها از آن رشد می‌کنند و تولید مو را کند یا متوقف می‌کند.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد :

آلوپسی آره آتا باعث ایجاد لکه‌های ریزش مو می‌شود.
آلوپسی یونیورسالیس ناپدید شدن کامل تمام موها است.
آلوپسی فیبروزان فرونتال باعث ایجاد اسکار در پوست سر همراه با طاسی و ریزش ابرو می‌شود.
آلوپسی می‌تواند ناخن‌های دست و پا را نیز درگیر کند.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی ( کربوهیدرات‌ها ، پروتئین‌ها ، چربی‌ها)، اسیدهای آمینه و چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این‌ها رشد مو را حفظ کرده و بر آن تأثیر می گذارند. بنابراین کمبود هر یک از آنها می‌تواند باعث ریزش مو شود. کمبود ویتامین( آ ) و روی رشد سلولی را کند می‌کند. کمبود این ویتامین‌ها و منابع نیز بر ریزش مو تاثیر می‌گذارند:

بیوتین (ویتامین B-7)
C ویتامین
آهن
E ، B-12 و D ویتامین های
سیستین
اسیدهای چرب امگا 3

علت ریزش موهای ابرو

بیماری‌هایی که باعث ریزش موهای ابرو می‌شوند:

اگزما و ریزش موهای ابرو

اگزما التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می‌شود. این بیماری توسط یک سیستم ایمنی بیش از حد حساس ایجاد می‌شود و می‌تواند به عنوان یک عارضه یکباره یا یک وضعیت مداوم ظاهر شود.

از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست به سرعت تکثیر شوند. به طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناک ایجاد می‌شود که فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف می‌کند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود. ممکن است احساس خارش کنید یا احساس سوزش داشته باشید. اگر ناحیه نزدیک ابروهای شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولاً یک وضعیت مداوم است. دانشمندان معتقدند که این بیماری در اثر قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک منجر به شوره سر و حتی شوره در ابروها می‌شود.

کچلی سر (کرم حلقوی)

کچلی که به عنوان کرم حلقوی شناخته می‌شود نیز قارچی است. لکه‌های قرمز، خارش دار، برجسته و حلقه مانند، همراه با ترشح و تاول ایجاد می‌کند. زمانی که این تکه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ریزند و لکه‌های طاسی باقی می‌مانند.

مشکلات تیروئید و رابطه آن با ریزش موهای ابرو

بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش موهای ابرو است. غده تیروئید شما هورمون‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم را تنظیم می‌کنند.

وقتی این غده بیش از حد یا خیلی کم هورمون تولید می‌کند، بدن شما از تعادل خارج می‌شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می‌کند. این شامل رشد مو نیز می‌شود.

کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث خستگی، افزایش وزن و مه مغزی شود. در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب تپش قلب، چشم‌های برآمده و کاهش وزن دارند.

بیماری هانسن

بیماری هانسن ( جذام ) توسط باکتری ایجاد می‌شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می‌شود. این بیماری در برخی از کشورها رایج است . جذام لپروماتوز شامل ضایعات و ریزش ابرو و مو در سراسر بدن، بی حسی و ضعف اندام است.

بیماری‌هایی که باعث ریزش موهای ابرو می‌شوند:

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود. از جمله کاهش اکسیژن به فولیکول‌های مو ونوسان سطح هورمون که به ریزش موهای ابرو منجر می‌شود.

بارداری و زایمان

بارداری و زایمان همچنین می‌تواند هورمون‌ها و سایر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخه تبدیل کند. این نوسانات ممکن است چرخه رشد موهای شما را به هم ریخته و باعث ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم (TE) یک ریزش غیر طبیعی مو است که زمانی رخ می‌دهد که چرخه رشد طبیعی مو توسط تغییرات هورمونی یا سایر تغییرات در بدن قطع شود.

بالا رفتن سن

هم مردان و هم زنان در دهه 40 زندگی خود شاهد نازک شدن موهای خود می‌باشند. زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد.

برداشتن مداوم موهای ابرو یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

برداشتن بیش از حد ابروها آسیب‌های جزئی ایجاد می‌کند. در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش زیاد نیز ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت باعث آسیب مشابه شود.

شیمی درمانی

برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند را دنبال کند. این شامل فولیکول‌های مو می‌شود. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این درمان قرار می‌گیرند، موها به صورت دسته‌ای می‌ریزند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *