• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

ریزش مو و مهمترین علل تا روش درمان!

ریزش مو از علل تا جلوگیری و درمان!

فهرست مطالب

ریزش مو یکی از معضلاتی‌ست که در هر سنی و در همه افراد اعم از: بانوان و آقایان، کودکان و بزرگسالان و … رخ خواهد داد و تنها راه جلوگیری یا درمان آن، اطلاع از علل اصلی ریزش خواهد بود. بنابراین اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید توصیه ما این است که ابتدا علت را جویا شوید تا به سادگی بتوانید آن را درمان کنید.

ریزش مو چیست ؟

ریزش روزانه 5 تا 100 تار مو امری طبیعی بوده که توسط پزشکان نیز تایید شده است؛ ضمن این که این ریزش با جایگزینی و رویش موهای جدید همراه خواهد بود. بنابراین اگر بنا به هر دلیلی هر روز تعدادی از تار موهای خود را از دست دهید، دلیل بر این نیست که ریزش مو دارید و می‌توانید با مراقبت از مو به صورت روزانه از این مشکل جلوگیری نمایید. این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که تعداد تار موهای ریخته شده از میزان طبیعی آن بیشتر بوده و مویی جایگزین این تارها رشد نکند؛ در این صورت تراکم مو کاهش یافته و اینجاست که شما متوجه خواهید شد که ریزش مو دارید.

این معضل عموما به دلایلی رخ خواهد داد؛ برخی از این عوامل ژنتیکی و وابسته به وراثت هستند و برخی به دلیل بیماری‌های پوستی بوجود می‌آیند. همچنین، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها به ریزش موی سر منجر می‌شود. علت توجه زیاد به این مسئله، نقش مهم مو در زیبایی افراد، است.

اصلی ترین علائم ریزش مو چیست ؟

کنده شدن راحت موها هنگام کشیده شدن آنها
تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
ریختن تعداد زیادی مو برروی بالشت بعد از خواب شبانه
جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
در این شرایط مراجعه به پزشک جهت بررسی‌های بیشتر لازم است؛ چون گاهی ریزش مو نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است.

آیا ریزش مو طبیعی است ؟

بله؛ ریزش مو در صورتی که در طول روز در حدود تعدادی که توسط پزشکان تایید شده است، رخ دهد کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نیست. اما زمانی که با یک یا چندین علائم ذکر شده در شبانه روز برخورد کردید باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از علل آن مطلع شده و راهی صحیح برای جلوگیری از این مشکل بیابید.

به طور طبیعی، ریزش مو با افزایش سن، شدت یافته و شیوع آن، در مردان نسبت به زنان بیشتر است. مهم‌ترین دسته بندی‌های ارائه شده برای تفکیک این معضل، بر اساس شدت و گستردگی آن مشخص خواهد شد که در ادامه به بررسی هرکدام از این دو مورد می‌پردازیم. همچنین راه‌های مختلفی برای درمان ریزش مو معرفی شده است. از روش‌های سنتی گرفته تا استفاده از محلول‌ها و داروهای شیمیایی. همچنین کاشت مو، یکی از روش‌های پیشنهادی برای درمان این عارضه و جایگزینی موهای از دست رفته است.

مهم ترین علل ریزش مو چه مواردی هستند ؟

وراثت و عوامل ژنتیکی، متداول‌ترین علل ریزش مو هستند. بیماری‌های پوست سر، کمبود برخی ویتامین‌ها و عوامل روانی مانند استرس نیز، می‌توانند منجر به کاهش حجم و تراکم مو در نواحی سر، ابرو، ریش و سایر نقاط بدن شوند. ریزش مو می‌تواند بر اثر موارد زیر بوجود آمده یا تشدید شود:

آیا ریزش مو طبیعی است ؟

با بیماری های ریزش مو آشنا شوید !

پسوریازیس از علل ریزش مو :

نوعی بیماری خود ایمنی‌ست که در آن ضخامت پوست سر، به دلیل تکثیر سریع‌تر سلول‌های پوست در این ناحیه افزایش یافته و تارهای مو، محیط مناسبی برای رشد در اختیار ندارند. در نتیجه رشد موها درون بافت پوست انجام شده و به ایجاد زخم و نهایتا ریزش آن منجر می‌شود.

ریزش مو به علت ابتلا به انواع قارچ پوست سر :

انواع متعددی از قارچ پوست سر وجود دارد که به ریزش مو منجر می‌شود. نکته قابل توجه در بیماری‌های قارچی پوست که به این معضل می‌انجامد، مسری بودن آن است. به همین دلیل است که قارچ پوست سر معمولا در کودکانی که محیط‌های آموزشی و پرورشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، مشاهده می‌شود. تغییر رنگ پوست، پوسته شدن، خارش پوست سر و در نهایت ریزش نقطه‌ای مو، از نشانه‌های این بیماری است.

درماتیت سبورئیک :

نوعی عفونت پوستی است که به شکل لکه‌های رنگی در نقاطی از پوست سر مشاهده می‌شود. این عفونت با علایمی مانند: شوره سر، پوسته پوسته شدن پوست سر، خارش و قرمزی پوست و حساسیت آن به شوینده‌ها، خود را نشان می‌دهد.

فولیکولیت :

اگر مو در هر یک از مراحل جوانه زدن فولیکول تا رشد و خروج آن از پوست، در پوست جا بماند، اصطلاحاً دچار فولیکولیت شده و به شکل جوش‌های قرمز، همراه با خارش و در نتیجه ریزش ظاهر می‌شود.

آلوپسی اسکار :

نوعی عفونت پوستی، در اثر از بین رفتن بافت پوست سر به دلیل ضربه، سوختگی و … است به نحوی که فولیکول‌های مو، که در ناحیه آسیب دیده قرار دارند، از بین رفته و دیگر شاهد رشد مو در این نقطه نخواهیم بود.

اسکلرودرم :

یک نوع بیماری خود ایمنی بدن است، که به تخریب ریشه مو و ریزش آن منجر می‌شود.

آفتاب سوختگی :

اگر تراکم و ضخامت موی سر به حدی کاهش یابد که اشعه آفتاب به شدت، به پوست سر بتابد، می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی پوست سر و ریزش مو شود. استفاده از کلاه و کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست سر، برای جلوگیری از این عارضه ضروری است.

کمبود برخی ریزمغذی ها از علائم ریزش مو :

از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن، برای داشتن موهایی سالم و زیبا، آهن و روی است که این مواد در حبوبات و گوشت قرمز به وفور یافت می‌شوند. همچنین کمبود پروتئین، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. ویتامین B12 نیز یکی از مهم‌ترین ریز مغذی‌هایی‌ست که برای داشتن موهایی سالم به آن نیازمندیم.

ریزش مو به علت استرس :

استرس بالا، ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در محیط‌های پر تنش یا فشار کاری بالا و بدنبال آن بر هم خوردن تعادل روانی، کم خوابی، تغذیه نادرست و بدون برنامه از جمله مواردی هستند که می‌توانند به تشدید بیماری‌های پوست و موی سر بیانجامند.

درمان ریزش مو چیست ؟

شدت ریزش مو تا چه حد است ؟

ریزش مو می‌تواند به صورت نقطه‌ای یا کلی در سطح پوست سر اتفاق بیافتد. اگر شدت ریزش به حدی باشد که به از دست رفتن تمام موی سر منجر شود، به آن طاسی توتالیس گفته می‌شود. اگر این ریزش در بخشی از موی سر یا صورت، به صورت نقطه‌ای یا سکه ظاهر شود، آره آتا نامیده می‌شود. با توجه به اثر مستقیم و شدید وراثت در ریزش مو، در کنار عوامل بیماری زا و محیطی، میزان و شدت گستردگی این عارضه نیز در افراد مختلف متفاوت است.

بهترین روش ها برای درمان ریزش مو چیست ؟

برای ریزش مو درمان‌های سنتی و علمی متعددی عنوان شده است. برای نمونه، استفاده بسیاری از روغن‌های گیاهی برروی پوست سر، با هدف کاهش و درمان کچلی از گذشته در طب سنتی رایج بوده است که تاثیر بسزایی در تقویت ساختمان و همینطور فولیکول مو خواهد داشت. اما امروزه با گسترش شیوه‌های علمی برای تشخیص علل این بیماری، روش‌های درمان ریزش مو نیز تغییر کرده است. برای نمونه می‌توان از مزوتراپی نام برد که شامل تزریق منظم و هدفمند مواد مغذی و محرک رشد فولیکول‌های مو، در پوست سر است.

همچنین، با انتقال بخشی از پیاز موی سر، از ناحیه پشت سر (بالای گردن) که به هورمون‌های مردانه حساس نبوده و در برابر ریزش موی سر مقاوم هستند، طی عمل جراحی زیبایی اشاره نمود. متاسفانه در سال‌های اخیر، تبلیغات گسترده‌ای برای رفع ریزش مو و درمان طاسی توسط افراد سودجو، از طریق رسانه‌های جمعی صورت گرفته است که مراجعه به این افراد، می‌تواند عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد.

نکته قابل توجه در انجام هرگونه اقدام درمانی یا عمل جراحی زیبایی برای کاشت مو، انجام این اقدامات توسط متخصصین پوست و موی سر است. ابتدا باید بررسی و معاینه‌های لازم توسط متخصص انجام شده تا علت اصلی ریزش مو کشف شود. سپس با اتخاذ روش‌های صحیح درمان و تجویز داروهای مشخص، این بیماری درمان گردد.