• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

فولیکول مو چیست و چطور آن را تقویت کنیم ؟

فولیکول مو چیست و چطور آن را تقویت کنیم ؟

فهرست مطالب

فولیکول مو چیست ؟

فولیکول مو چیست و به منظور تقویت آن لازم است چه نکاتی را در نظر بگیریم ؟ در ادامه قصد داریم به طور کلی اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فولیکول مو بخش مهمی از بدن انسان و یا سایر جاندارن است که توانایی ایجاد مو را دارد. آنها معمولا به صورت کیسه‌های لوله‌ای شکل می‌باشند که مو می‌تواند در داخل آنها ریشه دوانده و رشد کند. رشد مو در داخل فولیکول در چندین مرحله انجام می‌شود، که شامل موارد زیر است:

در ابتدا موها به مقداری رشد کرده و با گذر زمان بلندتر می‌شوند (آناژن)
توقف رشد موها (کاتاژن)
آرام شدن یا به عبارتی استراحت موها (تلوژن)

افراد با هر نژاد و رنگ پوست دارای فولیکول‌های متفاوت هستند. به طور کلی فولیکول مو از سلول‌های پوستی ساخته می‌شود که در رشد و شکل گیری مو بسیار مهم است؛ به همین علت افرادی که تصمیم به کاشت مو دارند، نیاز به بانک مو با فولیکول‌های سالم خواهند داشت. هر فولیکول دارای بخش‌های مختلفی است که از آن به عنوان اپیتلیال و مزانشیمال یاد می‌شود. در صورتی که بخشی از فولیکول‌ها بنا به دلایلی تحت آسیب قرار گیرد، در آن بخش دیگر مو رشد نخواهد کرد. فولیکول‌ها به عنوان کیسه‌ها زمینه و بستری برای رشد موها فراهم می‌کنند.

از کجا بفهمیم فولیکول مو زنده است ؟

چگونه فولیکول مو را تقویت کنیم ؟

در صورتی که بخشی از فولیکول مو دچار آسیب نشود، حتی با کنده شدن مو نیز شاهد رشد مو در آن بخش خواهیم بود؛ ولی در غیر این صورت دیگر به دلیل از بین رفتن کارایی فولیکول، آن بخش توانایی لازم برای رشد مجدد مو را نخواهد داشت. ریزش بخشی از مو از جمله موی سر یا ابرو ناراحت کننده است و امروزه افراد روش‌های مختلفی برای تقویت فولیکول و مراقبت از مو در نظر دارند تا بتوانند از این طریق شرایط بهتری را برای رشد مو به وجود آورند. کندن مو در صورتی که دقت مطلوب انجام نشود می‌تواند به طور کامل به فولیکول آسیب بزند و دردسرهای بعدی به همراه داشته باشد.

فولیکول مو ممکن است به دلیل برخورد نامطلوب کارآیی خود را از دست دهد و به اصطلاح بمیرد و دیگر شرایط لازم برای رشد مو را نداشته باشد، ولی نگران نباشید، زیرا قادر است دوباره رشد کند. برای این منظور باید برخی از اصول و دستورالعمل‌های لازم را زیر نظر افراد کاردان و متخصص در اولویت قرار دهید. روش‌های مختلفی برای تقویت فولیکول در دست است که از مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

مصرف غذاهای حاوی پروتئین
در اولویت قرار دادن ویتامین C
به کارگیری شامپوهای حاوی ویتامین A
مصرف روزانه 15 میلی گرم ویتامین E
مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم

اگر بتوانید رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید به راحتی موفق خواهید بود، در بازه زمانی کوتاه فولیکول‌های آسیب دیده را تقویت کنید. در این صورت میزان رشد مو به طور معمول خواهد بود.

چگونه فولیکول مو را زنده کنیم ؟

از کجا بفهمیم فولیکول مو زنده است ؟

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، فولیکول می‌تواند به طور کامل کارآیی خود را از دست دهد و دیگر هیچ مویی در بخش خاص پوست رشد نکند؛ ولی اگر بتوانید دستور العمل‌های لازم را در پیش بگیرید به راحتی می‌توانید شرایط لازم برای مراقبت از مو و تقویت آن را به وجود آورید. برای این منظور حتما مشاوره تخصصی دریافت کنید. یک فرد کارشناسان به راحتی می‌تواند راهنمای لازم جهت افزایش سرعت تقویت فولیکول مو را در اختیار شما قرار دهد.

توجه کنید هرگونه سهل انگاری در این زمینه می‌تواند خسارت بیشتری به همراه داشته باشد. از سوی دیگر اگر روشی برای فردی مطلوب بوده و توانسته نتیجه دلخواه به دست آورد، به این معنا نیست که شما نیز می‌توانید با همان روش به نتیجه دلخواه برسید. به کارگیری مکمل‌های مختلف می‌تواند در تقویت فولیکول بسیار کارساز باشد؛ ولی استفاده بیش از حد آنها نیز آسیب خاص خود را دارند. به همین دلیل مکمل‌های غذایی را زیر نظر پزشک خود مصرف کنید.

چگونه فولیکول مو را زنده کنیم ؟

در صورتی که فولیکول کارآیی خود را از دست دهد، دیگر میزان رشد به صورت قبلی نخواهد بود و حتی ممکن است در اصل مویی رشد نکند. به همین دلیل لازم است اقدامات خاص در پیش گرفته شود به منظور این که چگونه فولیکول مو را زنده کنیم و مو یا ابرو پرپشت داشته باشیم. قبل از انتخاب هر روش و رژیم غذایی خاص حتما از توصیه‌های یک فرد متخصص بهرمند شوید، زیرا هر اقدام نادرست می‌تواند کارآیی فرآیند انجام شده را از بین ببرد. به منظور زنده کردن فولیکول لازم است، برخی از باید و نبایدهای را در پیش بگیرید. از جمله مهم‌ترین نکاتی که پزشکان توصیه می‌کنند ، می‌توان موارد زیر را نام برد:

کم کردن میزان استفاده از سشوار
عدم رنگ کردن موها با رنگ‌های نامرغوب
داشتن رژیم غذایی سالم
استفاده از شامپوهای مناسب
عدم استفاده از مواد شیمیایی مختلف به صورت خودسرانه

به طور مرتب موهای خود را شانه بزنید، زیرا این امر گردش خون در پوست را افزایش می‌دهد و شرایط مطلوب برای افزایش میزان رشد مو ایجاد می‌کند. موهای سر را به هیچ وجه با آب داغ نشویید زیرا آب بسیار گرم می‌تواند چربی پوست را از بین ببرد. نکته آخر این است که استرس و اضطراب را از خود دور کنید، زیرا استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو و تخریب فولیکول می‌باشد.

4.3/5 - (80 امتیاز)

2 دیدگاه

  • Aysanbigkid, 13 دی, 1400 @ 8:42 ب.ظ پاسخ

    عالی بود من فقط ۱۸ سالمه اما نصف موهام یه دفه ای ریخت فکر میکنم به خاطر استرس و سوء تغذیه باشه

    • ستاره باقر, 2 بهمن, 1400 @ 5:09 ق.ظ پاسخ

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      می‌تونید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید
      https://drizadfar.com/contact
      یا شماره تماستون رو ارسال کنید تا مشاور ما با شما در تماس باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *