• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

رشد مو از کجا و چگونه انجام می شود؟

رشد مو از کجا و چگونه انجام می شود؟

برای بیشتر افراد، مو بخشی طبیعی از ظاهر و بیانگر شخصیت آنهاست و به همین جهت رشد مو از اهمیت بالایی برخوردار است. مو همچنین نقش محافظت کننده دارد: به عنوان مثال، از رسیدن نور خورشید به پوست سر جلوگیری می‌کند. مژه‌ها و ابروها گرد و خاک و عرق را از چشمان ما دور می‌کند. حتی موهای بینی و گوش ما نیز باعث می‌شود که میکروب‌ها و سایر اجسام خارجی از بین بروند. موهای بدن به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند: اگر موها را هنگام سرما بلند کنید، باعث گرم ماندن بدن می‌شود و هزاران علت دیگر. در این بخش با کلینیک آمیتیس همراه باشید تا شما را با مراحل رشد مو آشنا نماییم.

رشد مو در نقاط مختلف بدن

در کل سطح بدن ما موهایی وجود دارد به غیر از چند مکان، مانند کف دست یا کف پا. در بدن دو نوع اصلی مو رشد می‌کند؛ یک: موهای کوتاه و باریک و دو: موهای بلند و ضخیم روی بدن است. نمونه‌هایی از موهای بلند موهای سر بوده، و موهای کوتاه شامل: موهای صورت، مژه‌ها، ابروها، موهای شرمگاهی، سینه و شکم است.

اینکه در هر قسمت از بدن شما چه مو به چه صورتی رشد می‌کند، به سن و جنسیت شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال: کودکان معمولاً روی بدن خود موی کوتاه و باریک دارند. حدود 30 درصد از سطح بدن در زنان با موهای انتهایی پوشانده شده است، در حالی که در مردان این میزان 90 درصد است.

رشد مو از کجاست ؟

هر مو دارای یک ساقه مو و یک ریشه مو است. ساقه قسمت قابل رویت مو است که از پوست خارج می‌شود. ریشه مو در پوست سر بوده و به لایه‌های عمیق پوست گسترش می‌یابد. ریشه یا پیاز مو توسط فولیکول مو (پوست و غلاف بافت همبند) احاطه شده است که به غده چربی نیز متصل است.

هر فولیکول مو به یک قرص آرکرتور کوچک متصل است که مو را صاف نگه می‌دارد. بسیاری از اعصاب نیز به فولیکول مو ختم می‌شوند. این اعصاب حرکت مو را درک می‌کنند و حتی به کمترین جریان هوا نیز حساس هستند.

رشد مو از کجاست ؟

در پایه مو، ریشه مو منبسط شده و به یک ریشه موی گرد تبدیل می‌شود. پاپیلای مو که خون را برای ریشه مو تأمین می‌کند، در پایه ریشه قرار دارد. سلول‌های جدید مو بطور مداوم در ریشه مو نزدیک به پاپیلاها ساخته می‌شوند.

چگونه مو رشد می‌کند؟

سلول‌های جدید دائماً در ریشه مو ایجاد می‌شوند. این سلول‌ها به هم می‌چسبند و سفت می‌شوند. تمام رشته‌های مو از این گروه از سلول‌های موی سخت شده ایجاد می‌شوند. با ادامه اتصال سلول‌های تازه سخت شده از پایین به موها، آنها به تدریج از پوست بیرون رانده می‌شوند. به این ترتیب، هر موی سر شما هر ماه حدود 1 سانتی‌متر رشد می‌کند. موهای صورت و به خصوص مژه‌ها، ابروها و موهای بدن رشد کندتری دارند.

گاهی پیش می‌آید که رشد مو دچار اختلال شده و همین امر باعث طاسی در افراد می‌شود. به همین علت امروزه روش‌های بسیاری از کاشت مو گرفته تا مزوتراپی و … بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

صاف یا فر بودن آن به شکل مقطع مو بستگی دارد. از قسمت پوست سر گرد رشد می‌کند. هرچه قسمت به شکل بیضی شکل باشد، موهای شما بیشتر حالت می‌گیرد.

رنگ مو با توجه به مقدار ملانین موجود در سلول‌های سفت شده تعیین می‌شود. این می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بوده و در طول زندگی نیز متغیر باشد. با افزایش سن، مقدار ملانین کاهش می‌یابد و هوای بیشتری در مو وارد می‌شود؛ سپس رنگ آن از بین می‌رود و سفید می‌شود. بسته به رنگ موی اصلی شخص و تعداد موهای سفید رشد یافته، موهای سر خاکستری یا سفید خواهد بود.

چرخه رشد مو چگونه است؟

تا زمانی که سلول‌های جدید مو در ریشه مو رشد می‌کنند، رشد مو نیز بیشتر می‌شود. به این مرحله رشد فاز آناژن نیز گفته می‌شود. در هر زمان مشخص، تقریباً 90 درصد از مقدار کل موی فرد در این مرحله رشد است.

بسته به جایی که مو روی بدن رشد می‌کند، مرحله رشد طولانی‌تر یا کوتاه‌تر می‌شود: به عنوان مثال، مرحله رشد مو در سر شما ممکن است چندین سال طول بکشد، بنابراین اگر این کار را نکنید، طول آن می‌تواند بیش از یک متر باشد. استراحت مرحله رشد مخصوصاً برای مژه‌ها، ابروها، موهای بینی و موهای گوش کوتاه است. این موها فقط حدود 100 تا 150 روز رشد می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند رشدی طولانی مدت داشته باشند.

چگونه مو رشد می‌کند؟

در پایان مرحله رشد، ریشه مو از پاپیل جدا می‌شود. سپس یک مرحله انتقالی، به نام فاز کاتاژن، آغاز می‌شود که حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد. وقتی مو به طور کامل از پاپیل جدا شود، خونرسانی در مرحله استراحت نهایی قطع می‌شود که به آن فاز تلوژن نیز گفته می‌شود. مو به تدریج از پوست خارج می‌شود و در نهایت می‌ریزد. مرحله استراحت ممکن است چندین ماه طول بکشد.
سپس سلول‌های جدید مو در قاعده فولیکول مو شروع به تکثیر می‌کنند و یک مو جدید ایجاد می‌کنند و مرحله رشد چرخه رشد مو از ابتدا دوباره شروع می‌شود.

اختلال در رشد مو !

چه عواملی باعث افزایش ریزش مو می‌شوند؟

وقتی موها به مرحله استراحت وارد می‌شوند و سپس به ریزش ادامه می‌دهند، ما دائماً در حال ریزش مو هستیم. یک بزرگسال سالم می‌تواند روزانه حدود 70 تا 100 تار مو از دست بدهد. اما این ریزش طبیعی مو قابل توجه نیست، زیرا موهای جدید همیشه رشد می‌کنند و آنها را تغییر می‌دهند.
میزان ریزش مو ممکن است به طور محسوسی افزایش یابد!

اگر در مرحله رشد فولیکول‌های مو آسیب ببینند یا تعداد زیادی از موها همزمان به مرحله استراحت منتقل شوند. اگر موهای جدید رشد نکنند و جای موها را نگیرند، این قسمت از پوست طاس می‌شود. به این نوع ریزش مو، آلوپسی گفته می‌شود. مهم نیست که چقدر لکه طاس بزرگ باشد یا روی پوست سر یا موهای بدن تأثیر بگذارد. مو ممکن است در بعضی از انواع آلوپسی دوباره رشد کند. با این حال، طاسی همچنین می‌تواند دائمی باشد.

3.7/5 - (56 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *