• آدرس: تهران - گیشا - خیابان پانزدهم - پلاک 12
تلفن تماس:  02188248685

کاشت مو سلول بنیادی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کاشت مو سلول بنیادی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کاشت مو با روش سلول‌ بنیادی می‌تواند آینده رشد مو را تغییر دهد. کاشت مو سلول بنیادی مشابه کاشت موی سنتی است. اما پیوند سلول‌های بنیادی به جای از بین بردن تعداد زیادی از موها برای کاشت در ناحیه ریزش مو، نمونه کوچکی از پوست را که از آن فولیکول مو جمع می‌شود، از بین می‌برد.

در این مطلب از کلینیک آمیتیس به طور کامل با کاشت سلول بنیادی مو آشنا خواهید شد.

چرا کاشت مو سلول بنیادی مفید است؟

پزشکان سال‌ها با سلول‌های بنیادی کار کرده‌اند. اما اخیراً بسیاری در حال بررسی چگونگی سلول‌های بنیادی برای بهبود مو هستند. سلول‌های بنیادی می‌توانند فولیکول‌های ضعیف مو را قوی‌تر و سالم‌تر کنند و می‌توانند فولیکول‌های قدیمی را تحریک کنند. کاشت مو به عنوان روشی برای درمان طاسی به کار می‌رود، اما روش جدیدی برای رشد مجدد مو وجود دارد که شامل جراحی نمی شود.

دانشمندان وقتی مشاهده کردند که سلول‌های بنیادی می‌توانند به بهبود فولیکول‌های مو کمک کنند، متوجه شدند که سلول‌ها می‌توانند برای رشد کامل مو نیز مفید واقع شوند. درمان‌های سلول‌های بنیادی ساده است: فولیکول‌ها در آزمایشگاه تکثیر می‌شوند. دوباره در قسمت‌هایی که مو ریزش داشته است به پوست سر کاشته می‌شوند. این عمل اجازه می‌دهد تا موها از جایی که فولیکول مو گرفته شده و در آنجا پیوند داده شده، رشد کنند.

از آنجا که این عمل روش جدیدی برای ترمیم مو است، بسیاری از مردم اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند. این واقعا یک روش ابتکاری برای رشد موهای جدید است که 100 درصد طبیعی و سالم است.

سلول بنیادی چیست؟

سلول بنیادی امکان رشد در سلول‌های مختلف بدن را دارد. آنها سلول‌های غیر تخصصی هستند. که قادر به انجام برخی کارها در بدن نیستند.

با این حال، قادر به تقسیم و تجدید سلول‌های بنیادی باقی مانده هستند یا به سلول‌های دیگر تبدیل می‌شوند. آنها با جداسازی و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده به ترمیم بافت‌های خاص بدن کمک می‌کنند.

سلول بنیادی چیست؟

روش کاشت موی سلول بنیادی

این عمل توسط محققان ایتالیایی با موفقیت در سال 2017 انجام شد. این روش با بیوپسی شوک برای استخراج سلول‌های بنیادی انسان آغاز می‌شود. بیوپسی پانچ با استفاده از وسیله‌ای با تیغه گرد انجام می‌شود که با چرخش در داخل پوست نمونه استوانه‌ای از بافت برداشته می‌شود.

سپس سلول‌های بنیادی در دستگاه خاصی به نام سانتریفیوژ از بافت جدا می‌شوند. پس از آن سوسپانسیون سلولی به جا مانده در قسمت‌هایی که ریزش مو داشته‌اند، دوباره به پوست سر تزریق می‌شوند.

چندین تیم تحقیقاتی مختلف برای درمان ریزش مو با سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند. اگرچه این روش‌ها ممکن است اندکی متفاوت باشد، اما همه آنها بر اساس رشد فولیکول‌های جدید مو در آزمایشگاه با استفاده از یک نمونه پوست کوچک از بیمار است.

این روش‌ها در مطب به صورت سرپایی انجام می‌شود. این روش تقریباً 3 ساعت طول می‌کشد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که کاشت موی سلول بنیادی می‌تواند در درمان انواع ریزش مو موثر باشد، از جمله:

آلوپسی آندروژنتیک مردانه (طاسی مردانه)
آلوپسی آندروژنتیک زنانه (طاسی در زنان)
آلوپسی اسکار (ازبین رفتن فولیکول‌های مو که باعث ایجاد زخم و در نهایت باعث ریزش دائمی مو می‌شود. این بیماری می‌تواند هر دو گروه مردان و زنان را صرف نظر از سن آنها تحت تاثیر قرار دهد)

روند بهبودی پس از عمل کاشت موی سلول بنیادی چگونه است؟

اگرچه برای درمان کاشت موی سلول‌های بنیادی نیازی به زمان بهبودی نیست. اما بیمار ممکن است پس از انجام این عمل مقداری درد را تجربه کند. این درد باید طی یک هفته پس از درمان فروکش کند.

حداقل به مدت یک هفته پس از انجام عمل کاشت مو، باید از انجام تمرینات شدید یا فعالیت بدنی خودداری شود. همچنین ممکن است بیمار در ناحیه‌ای که بافت نمونه استخراج شده است، کمی جای زخم داشته باشد.

روش کاشت موی سلول بنیادی

عوارض جانبی کاشت مو سلول بنیادی

از آنجا که کاشت موی سلول بنیادی روشی نسبتاً جدید است، تحقیقات و اطلاعات زیادی در مورد عوارض جانبی بالقوه این روش درمانی در دسترس نیست.

در این عمل مانند هر روش پزشکی دیگر، همیشه احتمال آلودگی، خونریزی یا عفونت در محل آزمایش و تزریق وجود دارد. اگرچه عوارض بیوپسی شوک نادر است اما امکان دارد در زیر ناحیه استخراج بافت نمونه، اندکی خطر آسیب عروق یا عصب وجود داشته باشد.

موفقیت در روش کاشت موی سلول بنیادی چقدر است؟

نتایج و میزان موفقیت کاشت موی سلول بنیادی بسته به عواملی مانند کیفیت مو، میزان ریزش مو، ژن‌ها و غیره از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت خواهد بود.اگرچه کاشت موی سلول بنیادی هنوز در مرحله بسیار نوینی است، اما تحقیقات موجود در مورد آن بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد. مطالعات حاکی از افزایش 29 درصدی تراکم مو و رشد مو، حدود 23 هفته پس از درمان است.

این روش درمانی همچنین برای بیماران مبتلا به آلوپسی ناشی از عدم تعادل هورمون تیروئید و عوارض جانبی پزشکی مانند شیمی درمانی نیز موفقیت آمیز شناخته شده است. همچنین این روش درمانی برای کسانی که از سایر بیماری های پزشکی و غیرپزشکی مانند استرس، درماتیت، عفونت قارچی و موارد دیگر رنج می‌برند مفید است.

4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *